BBC aplogised to band aid and Bob Geldof over arms claims

Home         Mission      Coffee House        Radio & TV        Entertainment        Contact         Photo Gallery

TheBBC has apologised over reports claiming millions of pounds raised by Band Aidwas used to buy arms. In March, World Service's Assignment said cash raised bycharities to help Ethiopia had been diverted by rebels. The BBC has admitted that Assignment gave the impression that Band Aid and Live Aid money had been diverted despite no evidence to back that up.

Itapologised for further TV, radio and online reports which actually stated thatBand Aid money had paid for arms. TheBBC's Editorial Complaints Unit found in its ruling that there wasno evidence to support such statements and that "they should not have beenbroadcast". "The BBC wishes to apologise unreservedly to the Band AidTrust for the misleading and unfair impression which was created," itadded. Bob Geldof said he hoped the apology would "repair some of the appalling damage done"  The originalinvestigation by BBC World Service Africa editor Martin Plaut included claimsthat substantial amounts of aid from western governments and charities wentinto rebel-held areas of Tigray province in 1985 and was used to buy weapons.

FormerBBC chairman Michael Grade, a trustee of the Band Aid Trust, said Assignment had "sexed up" its story by "trying to smear Live Aid through this programme through the use of all the music from Live Aid and using Bob Geldof's name". He added: "We're very glad finally to be able to reassure all the millions and millions of people around the world over 20-oddyears who've given millions of pounds to Band Aid and Live Aid to relieve suffering that, of course, the money did not go to arms."

This was an unusual lapse in standards by the broadcaster and, most critically, the World Service” He said the BBC had made "a terrible, terrible mistake, they’ve damaged 24 years of work, and they’ve damaged the public perception ofgiving aid to relieve starving people around the world". And he questionedwhy it had taken seven months since a complaint by the Band Aid Trust for theBBC to make an apology.

Directorof global news, Peter Horrocks, told Today the examination of the complaint"was a detailed one - there were lots of detailed aspects that have beengone into and fresh research was done". "The thoroughness of thecomplaints procedure and the fact that the BBC can wholeheartedly acknowledgethat errors have been made I would regard as being a strength," he added. Hesaid the BBC accepted that an unfair impression had been created by theproduction of Assignment "including, for instance, the use of Band Aidmusic".

"What we should have specifically said was there was no specific evidence and we'reapologising today to the Band Aid Trust and we're also apologising personally to Bob Geldof."

The BBC admitted that further reports on outlets including Radio 4 and the BBC News website went further "than the programme itself in stating that millions of pounds raised by Band Aid and Live Aid had been diverted to buy arms".

Italso apologised to Bob Geldof - the driving force behind Band Aid and Live Aid- for implying he declined to be interviewed at the time "because hethought the subject too sensitive to be discussed openly". Mr Geldof said:"This was an unusual lapse in standards by the broadcaster and, mostcritically, the World Service.

"Itwas Michael Buerk's frontline reports for the BBC from Ethiopia which promptedme to act and establish Band Aid in the first place and I recognise theimportant journalistic and humanitarian role the BBC has played in ourstory." He welcomed the apology and said he hoped it would "begin torepair some of the appalling damage done". On-air apologies are due to bemade on all BBC outlets that broadcast the claims.   Source ( BBC News)

Click here to shop with us

Home
Copyright 2010 by Ethiopian This Week. All Rights Reserved.
Contact
administrator@ethiopian-this-week.com

 

Comments